Hjælp, jeg har eksamensangst…!

Eksamen er mange ting, det kan både være skriftligt og mundtligt og formen kan være meget forskellig. Det kan være, du skal op til studentereksamen, højere handelseksamen eller folkeskolens afgangsprøve. Men eksamen er eksamen og præstations-angst eller høje krav til dig selv kan gøre dig nervøs og handlingslammet….

  • Vil du ønske, du kan få mere ro på nerverne op til eksamen eller en prøve?

  • Er frygt for eksamen bare virkelig belastende for dig?

  • Føler du, at klappen går ned, når du sidder eller står foran lærer og censor?

  • Ærgrer du dig over, at du ikke får sagt eller skrevet alt det, du gerne ville?

  • Ville det bare være skønnere at få 7 i stedet for 2…

TIPS: bliv klar til eksamen

Tre gode øvelser til dig, der har eksamensangst

Skriv om angsten!
Er du eksamensangst og bekymret, så beskriv angsten. Når man sætter ord på sin angst og uro, så kan den dæmpes betydeligt.

For man letter hjernen for overanalysering og tankemylder, der kan blokere og paralysere hjernens arbejdshukommelse (kilde: Videnskab.dk).

Lav en powerpose!
Lige inden eksamen: Stil dig et sted med ro, måske ude på toilettet. Stil dig med afstand mellem fødderne, ræk armene ud til siderne eller højt over hovedet, så hele din krop ”åbnes op”. Som om, du er en sportsudøver, der lige har vundet noget stort!

Luk øjnene og stå sådan i min. 2 minutter. Det frigiver hormonet testosteron, der øger selvtilliden, samtidig falder stress-hormonet kortisol.

Træk vejret i rytme!
Tag et sugerør i munden. Sæt dig et roligt sted, med fødderne solidt plantet på gulvet. Luk øjnene og tænk på et dejligt sted eller en hyggelig situation, hvor du føler dig tilpas og glad.

Træk vejret ind gennem sugerøret, mens du tæller langsomt til tre indeni dig selv. Hold vejret langt nede i maven, mens du igen tæller til tre indeni dig selv, i samme rytme.

Pust langsomt ud gennem sugerøret, mens du igen tæller til tre indeni dig selv. Gentag og gør det min. tre gange i alt.
Åbn øjnene og mærk en god følelse i kroppen og ro i dit hoved, hvor tankerne kun har drejet sig om at holde rytmen. Øvelsen giver afslapning og ro, det sænker tankemylder.

LÆS OM BEHANDLING AF EKSAMENSANGST